Sabra |
Susita factory in Tirat Hacarmel |
הסוסיתא הייתה מכונית הנוסעים הראשונה שתכנונה הוזמן על ידי ישראלי (יצחק שובינסקי) ויוצרה בישראל. מאוחר יותר, תוכננו דגמים נוספים באותה מתכונת – גלבוע, כרמל ורום כרמל. גם מכוניות אלה יוצרו בישראל.
ראשיתה של הסוסיתא במכונית הרליאנט הבריטית, שהורכבה ברישיון בבית מלאכה חיפאי שבבעלות לדיסלאב שנלר. הדגם אותו הרכיב בית המלאכה היה דגם של מכונית חלבנים "קיטן" בעלת 3 גלגלים. בשנת 1957 רכש את בית המלאכה איש העסקים יצחק שובינסקי שקרא לו "אוטוקרס". שובינסקי הזמין מהמפעל הבריטי עיצוב למכונית בעלת 4 גלגלים. שיתוף הפעולה בין אוטוקרס לחברת רליאנט הביא בשנת 1958 לתכנון דגם הסוסיתא. השם "סוסיתא" (על שמו של ההר) נבחר בתחרות שמות כלל ארצית, שהזוכה בה קיבל פרס של 500 לירות. גם דגמי הרכב האחרים שיוצרו על ידי חברת "אוטוקרס" נקראו על שמות הרים בישראל.
לסוסיתא זו היו 3 גרסאות: "קובייה" מסחרית, סטיישן בעל 3 דלתות וטנדר פתוח. כל הגרסאות צוידו במנוע 997 סמ"ק מתוצרת חברת פורד הבריטית. מנוע זהה היה במכונית הבריטית הפופולרית "פורד אנגליה". המעטה החיצוני של המכונית היה עשוי מפיברגלס (סיבי זכוכית ושרף אפוקסי או פלסטי) במקום מפח. למרות הבדיחות והמיתוסים אודות גמלים שאכלוהו (שהיו חסרי כל בסיס), המרכב היה קל משקל, בלתי מחליד, חזק ומתקדם באותה תקופה. הסוסיתא הייתה זולה ממכוניות מיובאות מקבילות, ואף יוצאה לחו"ל במספרים קטנים. שלדת המכונית נבנתה מפלדה והייתה סטנדרטית באותה עת.
מכוניות סוסיתא הוצגו בארצות הברית בשם סברה (Sabra).
מכוניות סוסיתא רבות שימשו את הממשלה, את קציני צה"ל ואת השוק הפרטי. דגמים משופרים עם מנועי טריומף (בנפח 1,146 סמ"ק, והחל משנת 1968 גם 1,296 סמ"ק בציון הדגם "13/60") הוצגו בשנים שלאחר מכן בשמות "כרמל" (1961, סדאן שתי דלתות עם מנוע פורד 1,200 סמ"ק), "כרמל דוכס" (1964, דגם משופר) ו"גלבוע" (1965, סדאן 4 דלתות עם מנוע טריומף 1,500 סמ"ק).
הדגם האחרון היה "רום כרמל" (1975) שצויד בתחילה במנוע פורד 1,300 סמ"ק והחל בשנת 1978 במנוע הילמן לא מוצלח במיוחד. הדגם יוצר עד 1981, שבה נסגר מפעל אוטוקרס.
Photo by: xnir visit: www.xnir.com
Sabra (Autocars Co. Ltd.) of Haifa, Israel, was founded in the 1950s as Israel's first car manufacturer Among their popular models were the Sussita Carmel and Gilboa They also assembled British Triumph cars from kits in the late 1960s (including at least the Triumph 1300). The company was bought by Rom Carmel Industries in 1974, after Autocars was placed in administration in 1971 and the owner, Mr. Yitzhak Shubinsky, was forced to resign. It was bought four years later by Urdan Industries. Their last full year of production was 1980.
Autocars Ltd made fiberglass-shelled cars that were made popular in Israel during the 1960s and 1970s, perhaps because government agencies were forced to buy them. This released onto the market thousands of low-priced second hand vehicles. Although their style and finish left something to be desired, Autocar's incorporation of Ford and Triumph engines made them reliable cars which kept their value for years. The manufacturing of these cars ceased during the 1980s.
3 comments:
GooD Car IF I want Car SuSiTa Weher I can Buy Now
you can get now susita die cast scale model 1/18
www.susta.biz
I think that Shadi was looking for something a little bigger than die cast.
Post a Comment